Güncel haberler ile Dünya Tarihinin derinliklerinde ve ince ayrıntılarında yatan tarihi anlatıyorum.
Sayfalar
- İnsanlığın Altın Çağı/Siyer
- Misal Şahsiyetler /Tarihin Şeref Levhaları
- İslam Tarihi
- Abbasiler
- Selahaddin Eyyubi
- Uzak Tarih
- İhanet Grupları Tarihi
- Uzak Doğu Tarihi
- Yakın Doğu Tarihi
- Uzak Batı Tarihi
- Orta Batı Tarihi
- Anadolu Tarihi
- Bitlis Tarihi
- Şanlıurfa Tarihi
- Adıyaman Tarihi
- Elazığ Tarihi
- Bingöl Tarihi
- Mersin Tarihi
- Diyarbakır Tarihi
- Uzak Afrika Tarihi
- Orta Afrika Tarihi
- Yakın Afrika Tarihi
- Modernist Dünya Tarihi
- Uzak Asya Tarihi
- Yakın Asya Tarihi
- Garip Şahıslar
- Evliyalar Tarihi
- Diller Tarihi
30 Nisan 2025 Çarşamba
Klasik Osmanlı Eğitim Sistemi Konsepti
Menavino Enderun'da verilen terbiyeden güdülen gayeyi şöyle özetler: Tam Müslüman, kibar konuşmasını ve hareket etmesini bilen, edebiyata âşinâ, nâmuslu, nefsine hâkim çelebiler, centilmenler yetiştirmek.'' (Devlet-i 'Aliyye - Cilt I, İş Kültür, syf 208.)
Kayıp Yılları : Halkın İtikadi Hali
Halk da nimetleri bahşedenin Allah olduğu itikadı zayıflamış olup "tabiatın ...güzellik bahsetmesi." şeklinde ifadelerden bu hal anlaşılmaktadır.
Kaynak: Hüseyin Nuri Seyhan, Hatıra-i Askeriyem, Ketebe Yayınları, 2018, İstanbul, s.20.Kayıp Yılları : İhmaller
Kayıp yıllarında devlete siyasi olarak yön değiştirterek sözde çöküşü durdurmaya çalışanlar eldeki imkânları endüstrileşme için kullanıyorlar mıydı?
Maalesef, bir batı sözünde geçtiği gibi "su akıyor, Türk bakıyor" hali vardı.Sanayii için kullanılabilecek hammadde kullanılmıyordu.
İttihat ve Terakki'nin Osmanlı Devleti'ni yönettiği devirde girilen 1.Dünya Savaşı'nda Irak'a gönderilen Hüseyin Nuri (Seyhan) bunu hatıratında acı bir şekilde dile getirir ( Hüseyin Nuri Seyhan, 2018:20-21).
Zift madeni boşta bekliyor Hit'te Verimli araziler , ziraat edilmeksizin öylece duruyor; Hadise, Ramadiye, Felluce ve Ebukemal şehirlerinde der(Ay.yer).
İman Zayıflığının Moral Yıktığı Osmanlı Ordusu
İman kuvvetliyken az olan Müslümanlar düşman askerine çok gözükür. İman zayıflamış , dünya sevgisi (vehn) kalbe girmişse az olan düşman askeri Müslüman askeri çok gözükür.
Osmanlı Devleti'nin sonunu getiren 1.Dünya Savaşı'nda Irak Cephesi'nden bir manzara arzedeyim:Hüseyin Nuri Seyhan, askeri hatıratında 23.sayfada " Çünkü düşman bizden dört misli ziyâde idi." diyerek geri çekilme veya teslim olma niyetini sonraki satırlarda açık ederken, 25.sayfada " Meğer düşman az imiş, yarım saat muharebeden sonra düşman ricat etti, yolumuz açıldı." diyor.
Osmanlı Kudüs’ü Kaybederken Verilen Şehitler
31 Ekim 1917 ile 8 Aralık 1917 Kudüs'ün düşüşüne kadar olan sürede Osmanlı askerleri şehid, yaralı ve esir toplam 25 bin kayıp vermişlerdi. Ruhları şad olsun. #Kudüs #osmanlı
Nevbetten Mehtere Osmanlı Devlet Müziği
Selçuklu sultanı, bir fermanla birlikte Osman Gazi ye emirlik alameti olan "tuğ", "alem", "tabi" ve "nakkare" de göndermiştir. Ferman, Osman Gaziye bir ikindi vakti takdim edilmiş, Osman Gazi Selçuklu'ya hürmetin ifadesi olarak ayakta durarak nevbet vurdurmuştur (çaldırmıştır). Böylece Osmanlı Devletinin resmî mehteri başlamıştır. Fatih Sultan Mehmed Han zamanına kadar nevbet vurulurken padişahların ayakta dinlemesi âdetti. Fatih, Karamanoğulları yok edildikten sonra ayakta dinlemeyi kaldırarak oturarak dinleme şekline çevirmiştir.Resmî mehter, padişah mehteriydi ki, buna "Mehterhâne-i Tabi u Alem-i Hâssa" denirdi. Padişah sefere çıktığı zaman mehter takımı on iki misline çıkarılırdı. Sefer ve harp esnasında padişah mehterhanesi, saltanat sancaklarının altında durup, nevbet vururdu. Bundan başka ikindi vakti, Otağ-ı Hümayun önünde nevbet vurmak âdetti.
İslamı Bilmeyen Osmanlı Bürokrasisinin Getirdiği Düşüş
"16. yüzyılın ikinci yarısından itibaren nadiren medrese eğitimi gören Osmanlı merkezi bürokrasisinde (kalemiye), görece dünyevi bir kültür ağır basmaktaydı."
S.FarouqhiOsmanlı merkezi bürokrasisinin bu menfi değişimini müteakiben Osmanlı Devleti'nin dünya gücü olma konumunu kaybetmesi bir tesadüftür diyebilir miyiz?
Osmanlı Donanmasının Sefere Çıkışı Manevî Konsepti
Osmanlı Donanması sefere çıkarken önce Eyyüb Sultan-ra-,sonra Aziz Mahmud Hüdâyî ve Yahya Efendi Hazretlerini ve Yuşa (as)'ı selamlardı.
Samimiyetten Resmiyete Bürokrasi
Ünlü ulemanın aktardığına göre, o sıralarda sultanın huzurundakiler eğer varsa kızgınlıklarını ya da hayal kırıklıklarını gizlemiyorlardı; bu da belirli bir insani yakınlığın varlığını ortaya koyuyordu. Buna karşılık Fatih’in daha sonraki yıllarda oluşturduğu saray protokolü padişahla sıradan faniler arasındaki büyük mesafenin altını çiziyordu.
Osmanlı Devlet Anlayışı Tartışmaları
Osmanlı büyüyünce devlet anlayışı üzerine ulema içinde tartışma çıktı. Muhalif ulemaya göre Osmanlı hükümdarı, "sultan ya kâfirlerle sınırdaş savaşçı bir devletin hükümdarı olarak, Osmanlı’nın ilk dönemlerindeki gibi en aza indirgenmiş bir devlet aygıtıyla hareket etmeli, ya da bir İslam hükümdarı olarak eski halifeleri örnek almalıydı.
İktidar ve yanında yer alan ulema ise İstanbul merkezli bürokratik devasa bir devlet olunması görüşündeydiler.İttihat ve Terakki'in Aç Bıraktığı Osmanlı Askerleri
1.Dünya Savaşı'nda Osmanlı Devleti, askerinin beslenme ihtiyaçlarını karşılayamadığı için erbaş sigara ve tütün satmış, bir tanıdığından borç para almak zorunda kalmıştır.
Kaynak:Hüseyin Nuri Seyhan, Irak Cephesi Hatıraları, s.35-38
Aç olan askerin zafer kazanması mümkün mü?
Fatih Sultan Mehmet'in Av Sevgisi
Fâtih Sultan Mehmed av esnasında bir tepenin arkasından havalanan turnaları görmüş, bunları avlamak için şahin ve doğan aranırken 68. ortaya ait tazının koşup bir turnayı yakalaması çok hoşuna gitmiş, bu ortanın hasekisinin yevmiyesine 1 akçe zam yaparak turnacıbaşı unvanıyla odasını diğer hasekilerin üzerine çıkarmıştır.
Kaynak: https://islamansiklopedisi.org.tr/turnacibasi